fredag 12 mars 2010

Jag skulle bara.....som vanligt!

Jaha, då var det dags igen..
Jag har lyckats göra en Mikael Granath special.

Skulle äntligen efter 3år dra färdigt elen mellan sovrummet och källaren för att bli av med den fula gula byggkabeln som har prytt vårt vardags- och sovrumsgolv. Jag intalade mig själv som så många gånger tidigare att det kanske inte går åt helvete denna gången? De som bott här kan ju inte ha gjort mer skit?

Men..............

I vårt hus har det uppenbarligen bott en fruktansvärd idiot rent ut sagt. Han som gjort tilläggs isoleringen och samtidigt passat på att gömma ALLA orginal dosor till elen, skarvat felaktigt elkablar på befintliga tygtrådar 20-50cm in i väggen. Flyttat ut de nya doserna och satt på helt andra ställen. Har ju milt sagt försvårat mitt uppdrag att byta ut elkablarna i huset.

Vi visste ju om att det var gamla kablar och det tog vi lite extra lån för hos banken. Men det var tänkt att täcka kostnaden för de nya kablarna och säkringarna. Plus elektrikern som skulle hjälpa oss. Nu blev det lite mer än så.....

Jag har fått riva väggarna och taken alla barnens rum (Tims rum fick jag riva 2 gånger, för att jag hade varit lite snabb att snygga till det innan jag börjat med elen.) Jag skulle kunna fortsätta skriva i oändlighet om alla dessa saker, men nu skulle vi kolla lite på köket!

Skulle dra färdigt var det ja..
Eftersom det är svårt att vara på två olika ställen samtidigt i huset när man letar kabel hade jag tagit hjälp av vår vän Jocke som skulle hjälpa mig att hitta vart kabeln tog vägen. Han hade i sin tur blivit utlånad av sin fru. Medans Jocke och jag började leta tog fruarna hand om resten av familjen. Vill även nämna redan här att vi nu i efterhand är helt överens om att det var just Elins fel allt det här.

Kabel gick så klart inte ner i källaren direkt från det som jag trodde var slutpunkten. Utan den gick så klart i yttervägg kök!!! För att få bort den gamla tygledningen fanns det inte så många andra alternativ än att börja ta sig in i väggen. Vi hittade dosa efter dosa som hindrade oss för att ta oss till källaren. Det hela slutade med att vi nu har rivit halva köket och får tillsvidare sitta och äta i andra delar av huset.

Vi började försiktigt med första väggen efter kylskåpet!

Där hittade vi lite gott och blandat i vanlig ordning!

Så här ser den delen av köket ut nu!

Andra väggen, med ett stundande kalas för Maja på Söndag!?

Med detta vill jag egentligen bara ge er en bild av vår fantastiska värld som vi får leva i hela tiden.

Det ska bli skönt att försöka släppa verkligheten lite ihop med solsidan 21:30! Schas alla dumma, människor, schas!!

//Micke

Ps. Skulle nog inte vara fel att anmäla huset till fuskbyggarna, enda problemet är att de förmodligen behöver spela in 1000 program för att få med allt!! ds.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar