torsdag 19 mars 2009

Max

Idag har då bara Max varit här och det gick jätte bra..

Det började med att jag åkte och hämtade honom lite tidigare på dagis. Det blev inga protester utan han var glad att se mig och ville följa med. Men så fort vi hade satt oss i bilen så ville han försäkra sig om att jag förstod att han skulle hem till mamma ikväll och sova där. Det förklarade jag för honom att jag visste och då blev han genast lugn igen.

Max har aldrig varit så självsäker och trygg som han var här idag, från första steget han tog innanför dörren.
Det var otroligt härligt att se.. och höra! För han pratade på som bara den och stampade som sagt rätt in.
I vanliga fall hade han tagit lång stund på sig att klä av ytterkläderna för att sedan gå lite i hopkrupen och tyst till rummet för att kolla sina saker.

Det kvitto som jag idag fick av att det gick så bra, att han kändes så trygg i situationen det var värt mitt lidande.. att jag har avstått tid med honom. För nu var det på hans villkor och det gav honom den tryggheten han behövde.. Återigen, det känns så otroligt härligt.

Vi har av erfarenhet lärt oss att avlämningar och hämtningar i dörren inte alltid är den bästa lösningen för barnen. Idag hade jag tyvärr ingen tanke på detta när jag körde hem Max till mamma. Det blev en lämning innanför dörren, istället för att hon kom och mötte oss utanför vid bilen (vilket jag har upplevt varit bättre både för Maja och Max då mamma har hämtat/lämnat här hos oss). Det blir genast en tävling om uppmärksamheten mellan barnen och man ser tydligt på dem att de inte riktigt vet vilken förälder de ska stå hos eller krama. De blir helt enkelt kluvna av situationen.

Fast det blev lite tråkigheter vid lämning så har det varit en fantastisk dag tillsammans med Max och jag längtar redan till nästa gång han kommer.

//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar