fredag 29 juli 2011

Ölands djurpark!

I onsdags var vi på Ölands djurpark.
Jag klev upp med tuppen på morgonen för att fixa i ordning inför resan. Smörgåsar, yoggisar, kaffe, fika och andra godsaker som kan tänkas. Det är smålänningen i mig som träder fram och vägrar köpa mat och fika under hela dagen där. Det är hutlösa priser på allt och barnen klagar absolut inte utan tycker det är jätte mysigt med egna smörgåsar och fika. Då får man det man tycker om helt enkelt. Ett mål mat brukar vi köpa när vi är där och man får räkna med 100-150:-/pers med dricka till och då är det bara skräpmat som INTE är god. Stannar egenligen hellre på Mc donalds på vägen hem. Ett paket varma chips som jag bara tokälskar kostar 50:- vet inte om jag kanske kan jämföra paketet storleksmässigt som ett paket smörgåsmargarin. Nog om priser.. ni har hajat att det inte är gratis i alla fall ;)

Det var en underbar dag och barnen njöt i fulla drag och det gjorde även vi.
Det öppnar kl.10.00 och stänger kl.18.00 och det är med nöd och näppe man hinner med det man vill på den tiden. I alla fall om man har tänkt bada oxå som barnen självklart vill. Just denna dag måste det ha varit nåt slags rekord med folk för dom ropade ut i högtalarna strax innan stängning att med anledning av att det var så mycket folk så höll dom poolerna och karusellerna öppna till kl.18.30 istället och bland djuren till kl.19.00

Det är en alldeles speciell känsla när man kör på bron.
Dom hade tagit ut en orm som man fick klappa och hålla
Här klappar Tim..
Nea klappade oxå men det kom inte med på bild :(

Får kalla kårar bara av att se bilden
Ha,ha.. jag skrattar varje gång jag ser bilden.
Jag ler överdrivet, Tim tuggar på sin smörgås och Nea petar näsan:)


Mycket märkliga djur..
Tänk att dom sitter å letar löss (eller vad det är för något) på varandra och äter upp det
Här åker vi tåget som går runt parken
Nea på sin älskade hästkarusell
Tim fick oxå åka med en sväng :)
Den här går för mycket runt, runt så den kan jag inte åka med dem..
..men den här går bra.
En slag mini berg och dalbana som jag tror heter Masken
Man blir trött av allt spännande..



Men man piggnar till fort när det är bad på gång


På filmen här ser man Micke och Nea i poolen som kollar när den stora tunnan tippar och välter ut 500 liter vatten (tror jag det var) var 10min.

Ölandsbron från pariserhjulet
Nea tyckte det var spännande att åka så högt upp

Tim "offrade" sig och åkte med Nea men lyckades välja den med minst plats för hans ben :)
Barnen tar varsin lott om den stora,stora tigern som man kunde vinna

Här kan man mata getterna vilket vi alltid gör och hade så fint med oss enkronor i en påse. Men icke.. Nu ha dom ändrat automaterna som man kan köpa liter foder/godis till djuren så att det bara går med femkronor. Hur dumt är inte det?? Så på väg ut hade vi lyckats få ihop tre femkronor som vi gick till getterna med. Tyvärr var dom antagligen så hungriga efter som djurparken höll öppet lite längre så dom stångade inte bara på oss så att Micke fick lyfta ut Nea utan även på varandra.

Som sagt.. Det var en underbar dag och jag längtar redan till nästa år då vi kan åka dit igen :)

//Malin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar