lördag 27 augusti 2011

Du får låna min....(Konsten att dela med sig)

Ja nu var det ett tag sen jag satt vi rodret på den här bloggen. Känns lite ringrostigt.

Det är inte alltid så lätt att förklara olika saker för ens barn. En sak som är ganska svår är just det här med hur släktskapet hänger ihop mellan alla personer som är inblandade! :)

Nea har fått lära sig att jag är hennes pappa och att jag är hennes mammas man, hängde ni med?
Det var en kväll när vi skulle duscha som hon som vanligt informerade mig om att jag var hennes pappa och att jag var mammas man! Helt riktigt, sa jag.

-Du pappa?
-Ja
-Vad heter din pappa?
-Johan och  som du vet är det är din farfar, min pappa det är din farfar och min mamma det är din farmor.
-Morfar då?
-Det är mammas pappa. Din morfar är mammas pappa. (Det här med upprepning kan vara bra, eller?) och mormor är mammas mamma.
-Har du då? Heter dina då?
-Vilka?
-Din farfar och morfar!
-Jag har ingen farfar och morfar, för de lever inte längre.

Här uppkommer en liten konstpaus som givetvis är svårt att beskriva i text, men ni som har barn vet exakt vilken jag menar. Det som händer när de små verkligen tänker till och funderar.

-Då kan du få låna min farfar! :)

Pust......Tillbaks till ruta ett!

//Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar