söndag 14 augusti 2011

Otippat!

I lördags morse åkte jag ner till kondis och köpte färska frallor. Det är ju bara såå gott när man dessutom kan sitta och njuta av frukosten på helgen.

Efter frukosten gjorde vi oss i ordning och körde in till Växjö för att hämta Maja och Max.
Därefter åkte vi alla till Maxi för att handla lite.

När vi kom hem var det lek, spel och matlagning som stod på schemat.
På eftermiddagen engagerade jag Maja och Max i att hjälpa till med att rensa på deras rum. Det som man inte leker med, är trasigt osv kastade vi ner i papperskassar. Det var oerhört svårt för Max att göra sig av med saker men vi gjorde ett bra jobb tillsammans måste jag säga. Vissa saker var vi tvungna att hjälpa honom med motivering till varför han inte skulle ha det kvar. Vi får väl se om sakerna kommer att saknas. Jag tror i alla fall inte det. ;)



Så börjar tiden gå mot läggdags och Max vet inte hur han vill göra, om han ska sova över eller åka till mamma. Han har visat ganska stor oro över många saker under dagen även om han är glad, skrattar, leker och äter. Hela hans kroppsspråk talar om att han inte känner sig ok med att vara här. (önskar  inget hellre att han ska känna sig trygg med att vara här, vår söta älskade Max) Det är en ganska stressig situation att ha det så här både för Max, oss eller för mamma Nadja. Vi går alla på helspänn för hur det ska gå "denna" gången.

I alla fall.. både jag och Micke var helt övertygade om att han skulle komma tassande när han hade lagt sig, om att åka hem till mamma. Jag hörde nämligen att Maja sa till honom att -Gå och prata med Malin då.. (de sista gångerna har han valt att prata med mig vilket gör mig glad, fast ledsen så klart) men han kom aldrig.
Jag gick upp och kollade till dom igen så att jag i min själ kan sätta mig i lugn och ro, och veta att han inte är ledsen. Han var fortfarande vaken men oerhört trött så fem minuter senare smög jag dit igen, och då sov han.
Så otippat nog sov han över.. därav titeln.

Kanske är det så att för varje gång som han lyckas genomföra en övernattning (och självklart då utan tvång) så stärks han, även om det blir ett bakslag gången därpå. Hoppas det i alla fall..

Idag slappade vi på förmiddagen och på eftermiddagen var vi på kalas för min lillasyster Alice som fyller 7 år.

Maja och Max blev hämtade och Nea somnade på soffan. Hon hade feber visade det sig när vi kom hem från kalaset :( Så i morgon blir det Vab, och snälla ni.. håll tummarna att det inte blir värre än så här.

Önskar Max lycka till i morgon då han ska på inskolning till förskoleklass.
Tänk att han har blivit en så stor grabb nu och börjar på skolan i stället.
Hinner inte med i svängarna känns det som..
Nea har börjat på storbarnsavdelningen, Max börjar i förskoleklass, Maja och Tim ska börja i 2:a klass.
Hoppas att alla barnen förstår/vet hur stolta vi är över dom!

//Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar