måndag 17 januari 2011

Trubbel i tvättstugan!

Idag skulle jag ner i tvättstugan och fortsätta med min tvätt då jag ändå är hemma med Tim. Väl nere så beslutar jag mig för att rengöra ventil-grunkan till torktumlaren som man måste duscha rent. Tvätten började att ta alldeles för lång tid på sig för att torka och då vet man att det är dax för en rengöring.

Det ena ledde till det andra och jag var i full gång med att städa och rensa i tvättstugan. Där låg en ihoprullad matta på golvet och jag tänkte att den slänger jag in i maskinen på 30 grader.

Jisses.. Skulle bara ner för att hämta kaffe i matförrådet och kikade in i tvättstugan för att kolla hur lång tid det var kvar på maskinen. Hmm.. Med de här touch knapparna som det är nu för tiden hade jag "råkat" trycka till lite extra för maskinen stod på 90 grader och det var precis fullt med sånt där vitt plastigt som är bakom de flesta mattorna. HJÄLP!!!!!!! Till råga på allt blev det stopp i avloppet och jag får hålla på att starta och stänga av maskinen allteftersom vattnet rinner ut.

Ringer till min älskade man på jobbet och frågar om vi äger en sån där gummiplupp (kommer inte på vad de heter) som man kan ha när det blir stopp. Nix, en sån äger inte vi. Får köpa kaustiksoda sen när jag kommer hem blir svaret.

Tjurig och envis som jag är börjar jag mecka igen men inget hjälpte så jag satte mig ner på en stol och bara stirrade på skiten.

Då kom jag på tipset jag fått från Carola när man ska rengöra sin kaffetermos.. Då lägger man i en maskindisktablett i termosen med varmt vatten och låter det stå över natten. Jag hämtade 4 tabletter och slängde i hålet som jag hade fyllt med varmvatten. Jag väntade en liten stund innan jag tog slangen med varmvatten och spolade och det släppte :)

Samtidig som jag pysslade med det projektet höll jag på med en älgstek och det var gigantiskt gott med riktig mat som jag kallar det. Kött, potatis, sås, morötter, blomkål el vad man vill ha till.

Tim har varit fruktansvärt hostig så i eftermiddags när han kom ner till mig var han yr och kände av att i magen så fick han både hostmedicin och alvedon. Stackars killen.. han ser helt matt ut till och med. Men ingen feber, än i alla fall.

Nu sitter jag här med datorn i knät på toagolvet medans Nea badar. Ska ta och duscha av henne snart men hon lär väl skrika högt som vanligt när jag ska ta håret för hon tycker att det gör ont i öronen när det kommer vatten där.

Ser ni vad smutsig hon är runt munnen??
Det är glass hon har mumsat på!

//Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar