onsdag 12 januari 2011

Usch!

Fy fan för viss äldreomsorg..

Ikväll fick jag höra om ett fall där dottern kommer hem till sin gamla pappa för att hälsa på honom och handla åt honom.
Hennes mamma ligger inlagd på sjukhus och vårdplanering är lagd för dem. (eller vad det heter)
Pappan fick de första dagarna boende på ålderdoms/sjukhem men pga platsbrist skickar de hem honom med extra hjälp från personal.

När hon kommer in i lägenheten och ska (kissnödig så det bubblar i öronen) springa in på toaletten, upptäcker hon att hela toastolen är nerbajsad. Det var bara att ta på ett par handskar och börja skura. Mitt i detta kommer maten levererad till pappan och då säger dottern (i lite tystare ton) till denne att pappan behöver en dusch, med tanke på hur toaletten såg ut.

Märk väl nu.. att idag är det onsdag..

Ja, han har ju inte duschning förrän på fredag, svarar hon.
Dottern bara står och tittar på henne utan att säga ett ljud.
Ja, säger hon igen.. Jag kan se om vi kanske kan få ner nån till att duscha honom imorgon.
Dottern står fortfarande och bara tittar på henne, utan att säga ett ljud.
Sen åker personalen därifrån.

Dottern frågar pappan om han vill att hon ska hjälpa honom att duscha. Det ville han jätte gärna så klart.

Det är nu jag känner att mina tårar kommer.. Här har vi en gammal man som har gjort rätt för sig i hela sitt liv och under viss säsong av året, även haft ett extra arbete. Han har inte haft många sjukdagar under sitt arbetsliv och aldrig behövt några bidrag el. dyl.
VAD BELÖNAS HAN MED IDAG?????
Jo, att ligga med sitt bajs på kroppen som ska duschas av först två dagar senare. Dessutom så är det inte dusch mer än en gång i veckan. Jag upprepar.. en gång i veckan.

Självklart hjälpte dottern till, MEN.. förnedringen för dem båda i duschen?? Detta som ska ingå enligt den vårdplanering som gjorts???

Dottern åkte för att handla när all skurning och duschning var klar och när hon väl kom tillbaka hade personal varit där och fejjat med städning (som egentligen redan var gjord) vikit ihop tvätten som dottern tvättat (som egentligen dom skulle gjort) och lagt in den i skåpen.

Dom hade väl fått eld i baken när dom insåg vad dom precis hade gjort och är väl livrädda för en anmälan eller nåt?? Men dom hade kommit för att duscha honom, som kvinnan tidigare på dagen nekat till förrän på fredag möjligtvis på torsdagen. Hallelujah, eller?!?!?

Jag vet i hundan om jag ens vågar tänka på att bli gammal, för så vill jag INTE bli behandlad!

//Malin

1 kommentar:

  1. Är rädd för att detta handlar om nån jag känner? Är det så Malin?...:(
    Kramar om

    SvaraRadera