tisdag 8 mars 2011

En liten nattgäst

Inatt kom Tim smygandes för han hade mardröm.
Jag gick med honom tillbaka till sängen som vi alltid gör med barnen när dom kommer på natten. Han slappnade av väldigt snabbt och jag smet ut precis innan han somnade om, precis som man ska göra.

Det brukar oftast inte bli mer än en gång.. inte med Tim.
Han vaknar sällan på nätterna över huvudtaget.
Men efter nån timme kom han smygandes igen och jag var så *piiiip* trött.

Då bad han, snälla jag kan väl få ligga hos dig lite mamma.
Jag lyfte på täcket och han la sig bredvid mig på min arm.
Självklart var det jätte mysigt att ha honom där, men gissa vem som
inte sov mer i natt?? ;)

Jag kan inte sova med barnen i sängen hur mysigt det än är att ha dem så nära, och man kan ligga och lyssna och lukta obegränsat. Det är klart att jag slummrar till emellanåt men vaknar till lika fort igen vid minsta lilla rörelse.

Micke stiger upp tidigare på morgonen för att träna, och innan hans klocka började ringa frågade jag Tim om han vågade ligga i sitt rum igen så att han inte vaknar till när Micke stiger upp. Idag är det nämligen lovdag för Tim och han stannar hemma hos Nea och mig. Det var ingen fara längre sa han och tassade iväg..

Det är alltså första gången på ca 5år som han ligger i min säng på natten.
Jag myser mer än gärna med barnen på dagarna i min säng, men på nätterna vill jag sova själv. Så i fortsättningen gör jag som vi alltid har gjort innan.. oavsett hur trött jag än är. När barnen kommer så går vi med dem tillbaka till sin säng.

Krävs det att vi sitter där en stund eller lägger oss i deras säng eller på golvet hos dem så gör vi det. Det är ju det bästa för barnen oxå, att lära sig att somna om i sin egen säng. Och det viktigaste när man gör så är att barnen är trötta och slöa men fortfarande medvetna om att vi går därifrån. Annars kommer paniken att vi inte är där som när dom somnade, ifall dom vaknar igen.

Jag älskar våra barn och hade gärna haft dem hos mig på nätterna men jag gör ingen av oss en tjänst. Jag kan inte sova och barnens sömn blir oxå rubbad om dom ska upp varje natt för att gå till oss.

Och dessutom..
Hur skulle det se ut när vi har alla fyra barnen och dom kom varje natt till oss??
Får en så måste ju alla få, och det går ju inte.
Vi får helt enkelt inte plats.

//Malin

1 kommentar:

  1. :-)
    Känner igen det där...fast våra pojkar brukar stanna kvar....
    Inte nog med att de kommer till oss...de ska dessutom ligga på MIN sida. Jag ligger imitten som en liten räka med varsin pojke på varje sida. Kalle ligger på rygg på sin sida. Jag har lärt mig att somna med barnen bredvid...men blir det för trångt smyger jag in i någon ledig säng i barnens rum...
    Men snart så....kommer jag säkert få sova själv. Snart vill de inte komma längre.

    SvaraRadera