tisdag 15 mars 2011

Fick inga svar idag heller..

Nu är vi hemma igen..

Jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag känner att dagen har varit..

På ett sätt tycker jag att det har gått bra för det är en så lugn läkare. Och på ett annat sätt känner jag att det var skit idag, kanske just för att han är så lugn.

Jag fick inga som helst svar på något om vad det är med henne nu, men på en del andra frågor som jag hade med mig i alla fall.

Hon är till viss del MRSA screenad (eller vad det heter) det gjordes alltså prover från det stället på halsen där blodet gick in och ut när det renades vid Ecmo-tiden. Då visade provet inget.

Bakterien i näsan som hon har.. Moraxella tror jag den heter, ska enligt honom inte ha något med det hon har nu att göra. Enligt 1177:s sida så är det faktiskt en del symtom som stämmer in?? Även på mig som först tappade rösten och fortfarande är hes.

Hon har fått blodtransfusion när hon blev kopplad till Ecmo-maskinen.

De vita blodkropparna som jag tror var förhöjda vid ett tillfälle var bara normalt vid infektion. (som hon inte hade vid det tillfället??) Men vi kollar nytt prov nu igen.


Han tror inte att det är något fel på immunet men kollar i blodet efter nåt resistent i stället?? kommer inte ihåg riktigt vad eller allt, tyvärr.

Han har tagit prov för körtelfeber.. och vi lämnade ett urinprov.
Han har tagit ett riktigt odlingsprov från halsen, alltså inte en vanlig strep-A.
Har inte koll på allt som testas men här var lite i alla fall.

Han har inte koll på vad det kan vara för utslag i händerna och det har inte gjorts några tester så vidare han inte i så fall kan se nåt på blodproverna.

Han har inte koll på varför hon har ont i huvudet men skulle se om han kan se hennes bihålor (som jag tidigare från andra läkare fått till svar att inte så här små barn har utvecklat än) på de röntgenplåtar som togs vid lungröntgen.
Det var inte aktuellt svarade han med att scanna eller röntga huvudet när jag frågade om det.

Och som sagt.. febern som hon har varje dag har vi inte heller svar på..

Han sa att man kan ju inte utesluta att det kan "gå troll" i huvudet på henne vad gäller maten.
Jag håller med att man inte ska utesluta det men, man säger ju att ett friskt barn svälter inte sig själv. Men det gjorde ju hon under mer eller mindre nästan en hel vecka. Vi hade beslutat att testa att bara ge välling på morgonen och till natten så hon inte bara matvägrade för att få god välling istället.
När hon började lukta riktigt skarpt ur munnen så började vi ge välling dygnet runt igen för hon fick inte i sig något alls under dagarna annars.

Han skulle säga till barnpsykologen på sjukhuset om oss vilket egentligen är ca 1 månads väntetid men barnkliniken hade vissa avsatta tider sa han, så hoppas att vi får en tid snabbt. Allt som kan hjälpa Nea på ett eller annat sätt är välkommet.
Vi behöver ju om inte annat hjälp för att kunna hjälpa henne!

Hoppas att han ringer i morgon så man kan få lite svar på en del av proverna kanske..

Kanske har glömt nåt här men tar i så fall det vid nästa inlägg.. eller nåt!

//Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar