fredag 4 mars 2011

Kan det ha vänt??

Tim har varit/är i en period som han äter typ ingenting, om det inte är fika å sötsaker då vill säga. Och det har vi i princip bara på helgerna så jag hoppas att han äter bättre i skolan än här hemma.

Han vill inte äta kött för det växer i munnen, han vill inte äta potatis för det får dom i skolan. Grönsaker har han totalt dissat så även sallad som han tokälskade när han var mindre. Listan kan göras lång och det har varit hopplöst vid matbordet.

Jag vägrar att anpassa maten utan lagar på som vanligt då jag vet att det bara är en fas han är i. Tycker barnen verkligen inte om en maträtt så lagar vi förstås inte det, men nu har det handlat om den berömda matfasen. Bruna bönor är tex en sån rätt som Tim absolut inte gillar och därför väljer vi att äta det när han är hos sin pappa.

Jag tror inte riktigt på det moderna sättet att laga en rätt till mamma och pappa och en rätt till barnen (möjligtvis vid en middagsbjudning i så fall)vilket då oftast blir vad jag förstått pasta/mos och korv/köttbullar.

Samhället blir bara mer och mer tragiskt vad gäller husmanskost tycker jag.
Nu ska det vara snabbmat som nuggets, kebab och pizza även i skolorna????
Är det så konstigt att barnen inte vill ha så kallad vanlig svensk husmanskost???
Vi äter oxå pizza, kebab och tacos.. ibland, så att ni inte får en fel bild av oss.
Jag tycker bara att man skulle ge barnen bättre mat i skolorna OCH att dom ska få mjölk till maten varje dag för det får dom inte på våran skola.

I alla fall.. i tre dagar på raken har han faktiskt ätit.. och då menar jag ätit bra.
Kan det ha vänt eller har det varit en ren tillfällighet att jag lyckats pricka in rätt mat för dagen? För det som han tyckte var sååå gott tex i förgår går inte att äta i övermorgon. Ja, ni förstår..

Jag hoppas i alla fall att det har vänt..

Här äter Tim pizza för första gången sen
han blev av med sin mjölkprotein allergi.
2010-06-16
En dag han nog aldrig glömmer =0)

//Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar