onsdag 18 januari 2012

Oj, oj, oj..!!!

Varje dag tänker jag att nu ska jag sätta mig ner och blogga. Lika fort får jag något annat att göra eller så är jag så trött så att jag går å lägger mig i stället. Jag glömmer helt enkelt bort att blogga!
Ska försöka så gott det går att resumera sen i torsdags kväll.

Ni som känner mig/oss väl, vet att vi haft lite ont av andra sidan. Jag menar då andevärlden. Många höjer på ögonbrynen och suckar att det bara är hittepå. Men oerhört många upplever liknande saker men tar aldrig tag i "problemet". Vi har ett antal gånger nu tagit hjälp för att "rena" huset och det är så skönt när dom har varit här. Tårarna rinner ner för kinderna när dom kommer tillbaka efter sin runda i huset och talar om vad det är som stört oss och hur vi har upplevt det och hur vi känt. Vart i huset man har känt vad. En bekräftelse på att man inte är paranoid! För hur i hela friden ska/kan dom veta hur vi känt eller upplevt sakerna här hemma?? Vi pratar ingenting om det innan dom går runt utan dom berättar vad dom hittat/känt/förnimmat/sett efter sin runda.  
 I torsdagskväll var dom i alla fall här och min mamma fick rycka in å sova över den natten då Micke var iväg på marknadsmöte. Man behöver älta en hel del efter sånt här och det gjorde jag nog oxå, av och till. Men jag var så gudens trött så det blev sängen ganska så snart efter dom åkt ändå. Göte var oxå med på kvällen och tog hand om barnen men åkte hem sen. Tack till alla inblandade!
I fredags hade Nea piggat på sig rejält så det märktes att det var den där extra dagen som man var hemma med henne. Vi hämtade upp Tim när hans skola slutade och for hem för lite mellis. Sen var det bara att slänga sig i bilen igen för att hämta Maja på skolan. Det var lite knepigt att hitta henne och ingen av de som jag stötte på som jobbade på skolan visste vem Maja var?? Tillslut råkade jag på Nadja (Maja o Max mamma) som var där för att hämta upp Max så hon visade vart Majsan skulle vara. Där hade jag ju kollat innan men då var dom och åt mellis *fniss*. Bättre lycka nästa gång! På kvällen tittade som vanligt Maja och Tim på Harry Potter tillsammans med Micke. Något som barnen uppskattar oändligt mycket.

Nea och jag satt där uppe i barnens tv-rum å tittade på Snövit. Jag tycker att den kanske kan vara lite läskig för små barn och varnade henne men hon ville verkligen se den så..
Det blev en hel del att förklara för henne tex om den onda häxan. Häxgrygden och  äpplet. Häxan ville ju att Snövit skulle dö. Men Snövit somnar ju bara och vakar när prinsen kysser henne. Men när häxan föll ner från klippan. När vaknar hon nu då, undrar Nea? Men hon vaknar inte för hon har dött svarar jag. (så dumt)
Nea vill se om filmen *suck* och efter en stund ska vi ringa ner till Micke då han inte hörde när vi ropade på honom.. Nea får ringa men Micke hör inte utan telefonsvararen går igång. Nea ropar då i telefonen.. PAPPA! PAPPAAA! Nä, han har dött.. säger hon sen och kastar telefonen i mitt knä?? I ett sånt läge vet man inte riktigt om man ska skratta?? Jag kunde inte riktigt hålla mig, men jag försökte så gott jag kunde ;)

I lördags kom även lille Max. Det var bus och lek så det stod härliga till på övervåningen och efter lunchen gick Micke ut med barnen en runda. Maja ville prova att flyga med sitt flygplan hon fick i julklapp och sist hon var här så stormade det rätt så rejält så då gick det inte att testa det.






På kvällen åkte Max hem till mamma igen och strax därefter kom Liam, min brorson hit för att sova över. Han kom lagom till film med popcorn, saft och godis :) Men först ville dom spela lite dsi, alla med varsitt.


Det blev sent i säng för barnen och det verkade som att det inte var bara jag som var trött i söndags. Tim, Maja och Liam startade dagen med Dsi, så klart. Sen var det lek efter frukosten. Senare kom dom och frågade om dom fick spela på Wii:et så det blev precis tyst i huset ett tag. *pust :)*

Liam åkte hem och det var dags att duscha barnen, ett efter ett. Innan Maja åkte hem på kvällen så åt vi söndagsstek med potatis, morötter och sallad. Alltid lika gott!

Måndagen var ingen rolig dag för mig. Redan när jag vaknade så var jag alldeles yr men tänkte att det går snart över för det brukar det ju göra. Men inte.. Lollo fick mig att ringa Vårdcentralen så att dom skulle kolla trycket på mig. Fick en tid kl.15.30. Men jag kämpade på, på jobbet. Hela dagen kändes det som jag lixom vred mig när jag stod stilla. När jag skulle sträcka mig åt sidan på jobbet för att ställa av en ventil på en bänk så snurrade det till riktigt ordentligt. Kan säga att jag hade aldrig fått för mig att sätta mig bakom ratten denna dag, så pass illa var det. Men det var inget fel på mitt blodtryck. Och inte kände jag mig sjuk heller? Låg på gränsen till  feber på kvällen sen men mådde inte dåligt.

Igår (tisdags) kände jag mig mycket bättre från det yra men var fruktansvärt trött. Så där trött som om jag hade varit ute å festat en hel natt? Hade svullet tandkött märkte jag när jag borstade tänderna på morgonen. Hmm.. och dessutom hade jag fått en finne strax under mungipan. Usch.. Men på kvällen tycker jag att det börjar likna ett munsår (ännu mer usch) och tandköttet ser inte bra ut.

Idag har jag varit på lasarettets ögonmottagning i Växjö med Tim. Han klagar emellanåt på att det är suddigt och trycker sig för ena ögat. Har dessutom haft en del ont i huvudet så skolsyster skickade en remiss till ögon. Det var inget fel på ögonen och Tim kunde pusta ut för han slipper glasögon. (Måste passa på att skriva att just glasögon låg överst på Max önskelista på julklappar nu i julas. Visst är han för söt!?!) Tim tyckte att jag såg lustig ut som hade satt ett plåster över det äckliga på typ hakan. Jag tyckte att jag såg hellre lustig ut än äcklig så plåster fick det bli. Tim fick vara hemma resten av dagen då dropparna han fått i ögonen påverkade avståndsbedömningen och han såg suddigt. Kunde tex inte läsa. Han var lite sur för det först, men vilken tur att vi gjorde så. För på eftermiddagen mådde han jätte illa och det kändes som att han skulle kräkas sa han. Men kom på att det kanske inte var så konstigt med tanke på dropparna och att han såg suddigt. Så efter en alvedon och ca 30 min vila i mörkret så var det inga problem längre.
Vi körde förbi apoteket på vägen hem och där tyckte dom att mitt utslag såg ut som svinkoppor. SVINKOPPOR!!!! VA?? Ingen av barnen har det, mig veterligen. Inget som syns på Tim och Nea. Och skulle Maja eller Max ha det så skulle säkert Nadja hört av sig. Så.. jag bär antagligen på en rejäl förkylning som kroppen kämpar emot men har då satt sig på huden? Smittar jag?? Ja, jätte mycket! Ska man vara hemma? Nej! Skolbarn som kan tänka sig för med handhygienen och vuxna kan gå som vanligt, bara tänka sig extra mycket för och tvätta händerna ofta. Dagisbarn ska däremot stanna hemma tills utslagen är torra. Jag förstår om mina arbetskamrater kommer att gå långa vägar runt mig i morgon, jag hade gjort detsamma.
Så här ser det ut på mig :( Blärk!!!!
Så, nu ska jag krypa ner i sängen för jag är gigantiskt trött!

//Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar